I Silicon Valley har de brukt OKRer så lenge at det sikkert snart er på vei ut igjen. I valget av rammeverk for å sette fokus og følge opp resultater i Autogear så falt valget på den samme metoden. Siden da har selskapet gjennomført over 15 såkalte OKR-perioder. Eller sesonger om man vil. Her er noen refleksjoner.
- OKR på teamnivå er ikke for nybegynnere
Bare det å få fram OKRer per ansatt som henger sammen med selskapets OKRer er en stor utfordring i seg selv. Når man i tillegg skal ha et lag mellom selskapet og individet så blir ting enda mer komplisert. OKRer på teamnivå er derfor kanskje ikke noe for de første rundene. - Stillingsbeskrivelsen i OKRene er bedre enn ingenting
Innledningsvis kan det være tricky å finne fram til gode OKRer for f.eks. kundeservice og salg hvor ikke alle like lett kan mikse inn prosjektrettet arbeid. I en drømmeverden hadde disse ansatte selvfølgelig fylt på med kompetanseutvikling og relevante sideprosjekter. I virkeligheten har det vist seg å være helt OK å ta inn forbedringsmål fra den daglige jobben i OKRene. - “Big bang OKRer” er ikke gøy
Det er fristende å klinke til med f.eks. “Lansere X før dato Y” i en kreativ fase. Det blir derimot ganske kjedelig å spore framdriften underveis når score enten blir 0% eller 100%. En variant kan være å heve noe slikt opp på Objective-nivå og kjøre med gradvis målbare Key Results under. Alternativt kan en nedtelling fungere – hvor score starter på 100% ved gjennomføring før dato Y og deretter faller etterhvert som man overskyter måldatoen.
Eksempler på OKR – eller OKRer om man vil - Uten oppfølging så blir hele greia glemt
I tidlige sesonger så forsket vi på litt ulike frekvenser og typer av oppfølging. Det ga egentlig et ganske klart resultat rimelig raskt: Skal det fungere i en bedrift eller et team med 15-25 personer så er det en ukentlig check-in som gjelder. Hvis man ved disse anledningene ikke deler personlig score så lider den. Og tilsvarende for selskapet score
. - Vi hadde ikke kjøpt spesialisert software ennå i periode 16
Opplegget består av et delt regneark. “OKR Book” har vi kalt det. Der oppdaterer alle sine scores (og alle kan se alt.) Til presentasjoner ved oppstart og avslutning er også normale verktøy bra nok. Det er godt mulig man kan vinne mye på å bruke en mer fancy løsning hvis man ikke kan ha ukentlige møter, så jeg vil ikke utelukke at behovet hadde for en OKR-software hadde vært større uten hyppige møter.
Ta kontakt hvis du vil ha en mal å ta utgangspunkt i - Det kan være lurt å fylle inn OKRene litt på forhånd
Selskapet har Key Results, og de ansatte skal ha OKRer som sørger for at de nås. Noen ganger har vi lagt til grunn at ledelse og ansatte skal bryte disse ned i “nye” formuleringer på personlig nivå. Samtidig har vi også sett at kan være like greit å rett og slett paste disse inn på egnede personer ved oppstart av sesongen. Ingen har klaget på det så langt og det øker sjansen betydelig for at selskapet skal nå sine mål. Effekten kan for eksempel være at et objective hos en leder får “Key Results”-formulering, og at man dermed bryter litt med beste praksis i rammeverket. - Selskapet har ikke ofte vært over 70%
Rare greier i grunn, men sånn har det blitt. Vi har benyttet tanken om at du skal gjøre et realistisk estimat på hvert Key Result i forkant og så doble det tallet. Så langt har det resultert i en gjennomsnittsscore for selskapet på på 60%.
- Korte sesonger kan fungere overraskende mye bedre enn lange
Litt uti en ekstra lang OKR-sesong som vi testet så var det tungt å være oss Da hadde vi store mål og god tid. Det burde fungert, men med en mekanisme som OKRer er så ble det faktisk litt nedtur. Tidligere slet vi med å få plass til 4 kvartaler i året fordi det ble så tett mellom dem. Nå har vi i de siste krympet sesongene ned til 8 uker og det er lettere å rigge opp og levere på i vår erfaring.
Vi har ikke kjørt et voldsomt vitenskapelig eksperiment for å avdekke om kort sesong er bedre enn lang men hvis vi skal anbefale noe så blir det kort. En grunn til at det kan fungere bedre er nettopp at man får litt bedre tid til å områ seg mellom hver sesong. - Å velge blant objectives kan føles tilfeldig noen ganger (men sjelden når ting er gjennomført)
Vi har hatt følelsen av at valgte OKRer er litt tilfeldige ved flere anledninger. Hvis det brenner på tre rimelig like …toaletter og du velger å begynne å slokke den ene brannen så er det ikke alltid så lett å forklare hvorfor du ikke tar deg av de to andre.
Men, når brannen er slukket så er det jo greit at det bare brenner på to steder og ikke tre. Så selv om man kanskje velger blant viktige objectives som alle trekker i riktig strategisk retning på litt tynt grunnlag så har det fungert bra så langt så lenge de opprinnelige alternativene er fornuftige. Når det er sagt så spiller det en stor rolle i hvilken rekkefølge man gjør ting så ikke ta det dette til inntekt for å ikke gjøre en grundig vurdering av hva sesongene skal handle om.