HubSpot fremstår som en billett til fremtiden: Duggfriske organiske leads materialiserer seg kjøpeklare etter en elegant reise kjøpsprosessen. Og HubSpot hjelper deg gjerne å finne en guide som kan dra deg i mål, de såkalt HubSpot-partnerne. Men bør du egentlig benytte deg av et slikt HubSpot-byrå?
Innledende avklaring: I dette blogginnlegget omtales kun bruk av markedsføringsfunksjonene i HubSpot.
Et HubSpot-byrå er typisk et spesialisert reklamebyrå som er mer eller mindre kyndige i å legge inn nettsider, skjemaer på nettsidene og automatiske eposter i HubSpot. Ofte har de også en tanke om at de kan levere innholdet på disse sidene og i disse epostene. Med andre ord kan det høres ut som om dere gjennom dem kan få en ny drømmeansatt som er god både på generell markedsføring, marketingteknologi, tekstproduksjon, design og ikke minst: din bransje og din bedrift. (Det er en usannsynlig kombinasjon slik jeg ser det).
Alternativet til å bruke et byrå er å gjennomføre en satsing på HubSpot med egne ressurser i førersetet. Vi kan anta at de må lære seg noe om HubSpot, akkurat som de utvalgte ansatte i et byrå måtte lært seg noe om din bedrift. Dine egne ansatte vet du forhåpentligvis en del om – de du leier inn fra et byrå kan du per definisjon ikke ha like god innsikt i. I tabellform kan situasjonen beskrives slik:
Innsikt i din bransje og din bedrift | Innsikt i markedsføring og HubSpot | |
Dine ansatte | Meget bra | Mye å hente |
Et HubSpot-byrå | Mye å hente | Meget bra (usikkert) |
Innføringer i HubSpot florerer
Når kompetansegapet i tabellen over skal dekkes så kan det være verdt å tenke over følgende: Verden er full av informasjon om hvordan man bruker HubSpot. Det finnes relativt detaljerte guider som beskriver hvordan man gjør ting med løsningen og diskusjonsgrupper hvor man kan finne svar på det meste. HubSpot tilbyr også gratis opplæring og sertifisering.
Din bransje og bedrift kan selvfølgelig være i en lignende situasjon, men mest sannsynlig er kunnskapen din bedrift sitter på rimelig sær, og dere kan ikke sende folk fra et HubSpot-byrå til et fiks ferdig “academy”.
“It’s already easy to use. But we’re still here for you.”
www.hubspot.com
Kan andre enn dere selv gi innføring i bedriftens virkelighet?
OK, men du kan jo lære opp folka i et HubSpot-byrå så de blir akseptabelt gode i hvert fall, og se over det de gjør for å sikre at det passer for din målgruppe. Dette er sannsynligvis en nødvendig forutsetning for å lykkes med et byrå. Så du må investere tid og penger i byrået for at det skal fungere.
Samtidig løper du en risiko for at personen(e) fra byrået du leier ikke vil lykkes med det de gjør. Så hvis vi ser for oss to lister over hva som må til for at satsingen på HubSpot skal lykkes med og uten byrå så kan vi få følgende:
Et HubSpot-byrå gjør jobben | Dere gjør jobben |
Dere lykkes i å lære opp folk fra byrået i bedriftens produkt og marked | Kunnskapen er der (forhåpentligvis) |
Byrået lykkes med å lage innhold som tiltrekker seg trafikk | Dere lykkes med å lage innhold som tiltrekker seg trafikk |
Personene fra byrået dere leier en er faktiske gode på bruk av HubSpot | Dere klarer å lære dere HubSpot selv |
HubSpot-oppsettet genererer omsetning | HubSpot-oppsettet genererer omsetning |
Bytte byrå vs. prøve en annen vri selv
Verdt å vurdere er også hva som skjer dersom første versjon av satsingen ikke lykkes. I et scenario hvor dere da bytter byrå eller byråteam må dere gjennom opplæring enda en gang før dere kan gjøre et nytt forsøk. I en verden hvor dere gjør det selv kan dere tilføre ny innsikt i HubSpot, kanskje gjøre en kundeundersøkelse og umiddelbart gå til produksjon av et oppdatert oppsett.
Initiativet lykkes – hva nå?
Noen lykkes med en gang og de fleste kanskje etter hvert. Og når din bedrift har kommet dit så har HubSpot blitt viktig. Og byrået som kjører HubSpot for bedriften har også blitt viktig. Dermed er bedriften i et avhengighetsforhold, med alt det kan innebære av kostnader og utfordringer – ikke bare gjennom at byrået forsøker å øke lønnsomheten men også gjennom naturlig utskifting av ansatte i byrået.
Velg et byrå hvis dette gjelder din bedrift
- Bransjen er lett å forstå og finnes godt dokumentert
(ingen spesialisert teknologi, ingen kompliserte problemstillinger, få regulatoriske rammebetingelser, kunder som er “Kari Nordmann” og mulig for byrået å forstå med en rimelig innsats) - Dere har både penger og tid til overs
– slik at dere kan både betale for byrået og bruke tid til å lære det opp (alternativet er å bruke tiden på å sette opp HubSpot selv) - Dere er OK med å bruke et byrå på lang sikt dersom dere lykkes
(Fravær av ambisjoner om å ta over HubSpot selv)
Oppsummert – ikke tenk umiddelbart at en innføring av HubSpot behøver å bety en outsourcing av marketing. Det er ikke en mer magisk løsning enn f.eks. Microsoft Office, og det kan godt være dere bør kunne bruke den selv.
Om å lykkes med HubSpot – 10 tips etter 5 år med inbound marketing