Hvis man følger jobbannonser på finn.no som dreier seg om markedsføring så har man sett dem: Annonser som ser etter “digitale markedsførere” som kan absolutt alt. Disse supermenneskene forventes typisk å teleportere bedriften inn i fremtiden – både når det gjelder marketing og kundedialog. Først skal de bygge og så skal de drifte. Det virker rimelig åpenbart at man svært sjelden finner slike juveler. Hva er det som foregår?
“Har du jobbet i 3 år og fått 10 års variert erfaring? Da er du vår kandidat!”
Kort arbeidserfaring og enorm kompetanse er en liten gjenganger i opptakten til disse umulige ansettelsene innen marketing. Kanskje tenker man at “unge ansatte som kan online marketing” – ja de blir billige og kommer til å få til hva som helst.
Og det er jo mye riktig i det – man trenger stor energi og en haug med kompetanse for å få sving på sakene.. Her er en ikke så uvanlig liste fra stillingsbeskrivelsen i jobbannonser som leter etter “digital markedsfører” og lignende:
“Vi ser etter deg som kan:
- Velge og implementere CRM-system
- Etablere “Lifecycle marketing” med definerte kundereiser og automatisk kommunikasjon
- Produsere annonser og kampanjer inkludert å beherske tekst, bilde og videoproduksjon
- Sørge for at bedriften drar nytte av mulighetene i inbound marketing
- Drive strukturert optimalisering av annonser, nettsider og kundereise
- Drive pågående søkemotoroptimalisering
- Forstå GDPR og sørge for at bedriften overholder reglene
- Overholde budsjett, levere på KPIer og lage forståelige rapporter”
Dette er en person som ikke har problemer med å få seg jobb!
Hva som helst bare ikke byrå
Og norske næringslivsledere er ikke dumme – de må jo også se at de leter etter noe de trolig ikke finner. Så hvorfor ser vi slike annonser igjen og igjen? Det finnes jo nok av markedsføringsbyråer som (ved hjelp av å sette sammen et team) kan levere på hele kravspesifikasjonen.
Logikken bak å bygge opp markedsføringskompetanse internt er solid. Og ryktet til byråer er (noen ganger med rette) litt frynsete hva gjelder å få opp arbeidsprosesser og strukturer som fungerer uten tung innsats fra byrået selv. Så annonsene kan kanskje leses som en erklæring av følgende:
- Vi innser at vi må få tatt skikkelig tak i alt som står på listen i annonsen
- Selvfølgelig finner vi ikke en person som kan alt men vi deler hele listen for å få et størst mulig garn å fange kandidater i
- Søk gjerne på stillingen selv om du ikke oppfyller mer enn 30% av kravene
- Alt er bedre enn byrå
Vil du se noen ferske slike annonser? Det pleier å holde lenge å søke etter ledige stillinger på finn.no som inneholder f.eks. “google analytics”.