Hvorfor skal du egentlig ha en strategisamling? Hva vil du oppnå? Dersom du vet hva du er ute etter før du setter sammen programmet så har du lagt grunnlaget for suksess. Her er tre varianter til inspirasjon mens du tenker på agendaen:
- Strategisamling for å skape samhold
Arrangøren ønsker minst mulig støy fra samlingen men ser på det som en sosial og motiverende happening som holder folk på samme planet. Brukes når ting går greit og det er få skyer på horisonten.
Kjennetegn: Statusoppdateringer, repetisjon av overordnede målsetninger, en generell faglig eller underholdende del, sterkt sosialt innslag, gjerne overnatting.
Mulig alternativt navn: “Strategikickoff”
Suksessfaktorer: God stemning, feiring av oppnådde resultater, diskusjon av hvordan man skal gjøre ting, ikke hva man skal gjøre
Strategisamling “life hacks” for en sterk gjennomføring - Strategisamling for å forankre allerede vedtatt strategi
Arrangøren vet hva som bør bli resultatet av samlingen – og samlingen gjennomføres for forankringens skyld. Brukes når man trenger å trekke sterkere i en allerede definert retning.
Kjennetegn: En klassisk og grundig forberedt struktur med beskrivelse av status, målbilde/“visjon” og virkemidler. Diskusjon går rundt implementering, ikke alternative strategier. Gjerne gjennomgang av tilfeller hvor eksisterende strategi har fungert for andre.
Mulig alternativt navn “Taktikksamling”
Suksessfaktorer: En strukturert og faktabasert gjennomgang av bakgrunnen for strategien, relativt regisserte diskusjoner hvor deltagerne selv får komme fram til strategien “om igjen”, åpen gjennomgang av risikofaktorer og viktige hensyn å ta i implementeringen
Start strategisamlingen med en titt på menyen - Strategisamling fordi man trenger å tenke nytt
En relativt sjelden variant å observere i det fri men den klart mest verdiskapende. For slike samlinger har man valgt seg ut utfordringer som man ønsker å ta tak i. Brukes når selskapet står overfor problemer, forandringer eller avvik som krever endring.
Kjennetegn: Sentrert rundt utfordringer – ikke visjoner, åpenhet om at det er nødvendig og ønskelig å prioritere, klar formening om format på ønsket sluttresultat. Et snev av “brennende platform”-dynamikk.
Suksessfaktorer: Vel gjennomtenkt utvalg av deltagere, god struktur på både agenda og rammeverk for diskusjon, datagrunnlag og analyser sendt ut og lest på forhånd, takhøyde for kritisk og alternativ tenking.
Les om hvordan du kan strukturere en strategisamling som tar utgangspunkt i en utfordring.
Alle tre typene strategisamling har en verdi. I en normal bedrift trenger man ikke type 3 så voldsomt ofte, og det kan være naturlig å variere hensikten med jevnlige strategisamlinger litt over tid.
Det som uansett er viktig er at man faktisk har et reflektert forhold til agenda og innhold. Kjører man en type 3 så bør man være klar for å implementere endringer i bedriften. Kjører man en type 1 så bør man ikke forvente endringer i det hele tatt.
Dersom du ønsker å fylle på eller friske opp litt strategisk tankegang så anbefales Richard Rumelt “Good Strategy Bad Strategy: The Difference and Why It Matters”